چرا فروش مهمترین بخش یک سازمان است؟

آنچه که واضح و مشخص است هر سازمان و هر کسب و کاری از بخش های مختلفی تشکیل شده مثل بخش مالی، بخش نیروی انسانی، بخش تبلیغات و بازاریابی، بخش مالی ، بخش فروش و …. تمامی این بخش ها به نوبه خود اهمیت و جایگاه ویژه ای دارند اما بسیاری از آنها را می توان با اختصاص دادن هزینه به شرکتهایی که تخصص دارند برون سپاری کرد برای مثال می توان برای نیروی انسانی و آموزش کارکنان می توان از شرکتی که در این زمینه فعالیت می کند خواست تا کار آموزش آنها را انجام دهد ویا اینکه شرکتهایی هستند که با دریافت هزینه کار بازاریابی و تبلیغات را انجام می دهند.

اما در این بین تنها بخشی از سازمان را که نمی توان برون سپاری کرد بخش فروش است. به همین دلیل به عقیده ما  فروش مهمترین بخش هر سازمان بشمار می آید.

بزرگترین و موفق ترین شرکتهای دنیا آنهایی هستند که بهترین فروشندگان را دراختیار دارند.

سؤال بزرگ : تابحال به این فکر کرده اید که چرا زمانی که فکر می کنید همه چیز آماده است تا مشتریها بیایند و از شما خرید کنند اما هیچ تأثیری در افزایش فروش شما رخ نمیدهد؟ چرا وقتی که فکر می کنید محصول یا خدمتی عالی با قیمتی عالی دارید و تبلیغات خوبی هم برای آن انجام می دهید اما باز هم اتفاقی نمی افتد؟

کسب و کاری که فقط پول دارد ، کسب و کار فقیری است

این جمله را هنری فورد زمانی گفت که خودروسازهای ژاپنی وراد عرصه بازار شدند و سهم بزرگی از بازار فورد را گرفتند. زمانی بود که فورد 60درصد بازار را در اختیار داشت و فکر نمی کرد روزی شرکتی بتواند با او وارد رقابت شود چون فکر می کرد با داشتن پول و مشتری می تواند به همین روال پیش برود اما به یک سری مسائل توجه نداشت.

مهم نیست چقدر مشتری دارید، مهم نیست چقدر سهم بازار دارید، مهم نیست چقدر محصولات با کیفیت دارید، مهم نیست حساب بانکی شما چقدر است، مهم نیست چقدر ارتباطات دارید، چیزی که امروز مهم است این است تا قوانین کسب و کار را بخوبی فرانگیرید و آنها را بکار نبرید هیچ اتفاق مثبتی برای شما رخ نخواهد داد و شما محکوم به شکست هستید.

در این رابطه هم شاهد مثال های فراوان داخلی و خارجی وجود دارد، یکی از بزرگترین شرکتهایی که البته نمی توان این صفت بزرگترین را برای آن بکار برد، شرکت نوکیا است. زمانی بود که در هر خانواده ایرانی حداقل یک تلفن همراه نوکیا مشاهده می شد، اما امروز چقدر تلفن همراه در دست مردم می بینید؟ امروز نوکیا در بین برترین برندهای جهان چه جایگاهی دارد؟

اجازه بدهید داستانی را از زبان یکی از اساتیدم برایتان بگویم: ایشان می گفت زمانی که برای سفر به ایتالیا رفته بود آنجا تصمیم گرفت که برای پسرش یک جفت کفش بخرد، زمانی که کفش را خرید و به ایران آورد و به پسرش داد ، پسرش گفت ، بابا ، شما قرار بود از ایتالیا برای من سوغات بیاوری این که کفش ملی خودمان است.

حالا کفش ملی در بین تولید کننده های ایرانی چه جایگاهی دارد؟ چند نفر از شما از کفش ملی خرید می کنید؟

حقایق امروز کسب و کار

این آمار و ارقام طی تحقیقاتی وسیع وگسترده در امریکا و کانادا بدست آمده که البته به تمام نقاط جهان می توان این نتایج را تعمیم داد. این نتایج در عین حالی که می توانند بسیار وحشتناک بنظر برسند اما اگر شما بعنوان مدیر و صاحب کسب وکارتان آمادگی کامل را داشته باشید می توانید از این آمار به سود خودتان استفاده کنید.

 

  • شراکتها هر 3 دقیقه شکست می خورند. بنابراین اگر شریک تجاری دارید مراقب باشید که هر لحظه امکان دارد شراکت شما به دلایل مختلف بهم بخورد.
  • مدیریت ها هر 32 دقیقه تغییر می کنند. اگر مدیر یک شرکت و یا کسب و کار هستید مراقب باشید که هر لحظه امکان از دست دادن پست مدیریتی را دارید.
  • شرکت ها هر 15 دقیقه کنترل اوضاع را از دست می دهند. در این رابطه برایان تریسی معتقد است امکان ندارد که شما هر سه ماه یک بار بحران را در کسب و کارتان تجربه نکنید. این بحران می توان به شکل های مختلف برای شما نمایان شود، می تواند بحران در منابع انسانی شما باشد، و یا منابع مالی و اقتصادی، و یا مشتریان و یا تأمین کنندگان شما.
  • 96 درصد همه شرکتها عرض 10 سال شکست می خورند. اگر قصد معامله با یک شرکت را دارید حتماً سابقه آن شرکت را در نظر بگیرید. اگر زیر 3 سال عمر آن شرکت باشد باید بسیار مراقب باشید چرا دوران طفولیت هر شرکت 3 سال است. اگر کسب و کاری بیشتر از 5 سال عمر دارد نشانه این است که ان شرکت دارای سیستم بوده است.
  • 56 هزار محصولات جدید و برندهای جدید در سال معرفی می شوند. هیچ گاه بهمحصولات و خدماتخود مغرور نشوید چرا که طبق این تحقیقات هر سال محصولات جدید تر و خدمات متفاوت تری از شما وارد عرصه رقابت با شما می شوند و ممکن است گوی سبقت را از شما بربایند.
  • 22 تا 43 درصد مشتریان وفاداری برندشان را با دیدن یک آگهی تجاری از دست می دهند. این آمار می گوید که وقتی که محصولات و خدمات جدید وارد بازار می شوند حداقل 22 و حداکثر 43 درصد از مشتریان شما با دیدن آگهی و تبلیغ آن محصول جدید آن را برای تست خرید می کنند.
  • 74 درصد از مصرف کنندگان متفاوت از برند محصولشان خرید می کنند. این یعنی 74 درصد از مشتریان شما حداقل برای یک یار محصول رقبای شما را خریداری می کنند.
  • میانگین قرار گرفتن در جلوی مشتری 3 برابر شده.

داشبورد کسب و کار ( Business Dashboard ) :

این آمار نشان می دهد که ما به عنوان یک صاحب کسب و کار ، نیاز داریم تا به طور منظم نحوه فعالیت و حرکت کسب و کارمان را رصد کنیم و چشم از فعالیت های مختلف و پروسه های تجاریمان برنداریم . بفهمیم که چه قسمت هایی به خوبی در حال انجام هستند و همان ها را توسعه دهیم ، معین کنیم که چه کارهایی خوب انجام نمیشوند و آنها را ثبت کنیم . اما ما چطور بطور دائم جنبه های مختلف تجارتمان را بازبینی کنیم ؟ چطور فرصت های جدید رشد را شناسایی میکنیم و به سرعت پاسخ می دهیم ؟ برقراری ارتباط با سیستم های مختلف و استخراج اطلاعات مورد نیاز ممکن است خوب باشد اما انجام هر روزه یا هفتگی آن ممکن است وقت گیر باشد . از طرف دیگر بدون این اطلاعات شما مجبورید که به سادگی به برآورد های تخمینی و حدسیات بسنده کنید . اینجا جاییست که داشبوردهای مدیریت کسب و کار وارد می شود . همانطور که داشبورد اتومبیل شما میگوید چقدر سریع دارید حرکت میکنید ، یا اگر سوخت ماشین در حال اتمام باشد اطلاع میدهد ، داشبورد مدیریت کسب و کار  با پر رنگ کردن هدف هایی که به آنها دست یافته اید به شما میگوید که تجارت شما چطور حرکت می کند. و چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد.
در واقع داشبورد کسب و کار به شما کمک می کند که بتوانبد با دنبال کردن و دیدن شاخص های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … برای آینده کسب و کار خود و رسیدن به اهداف خود استراتژی های مناسب را طراحی کنید و با دید باز تصمیمات درست بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.